Polispådrag

I natt vaknade Elvin och ville ha mat redan vid 2 någon gång. Kan inte förstå varför han vaknade så tidigt, dessutom var han jätte pigg och hade inte alls lust att somna igen. Närmare 3 fick jag honom äntligen att somna, jag hann precis lägga mig i sängen och sluta ögonen (som var rikligt fulla med grus) så började Andreas telefon ringa (den var på ljuslös så den vibrerade bara). Jag knuffade till Andreas så att han skulle vakna och svara men han hann inte. "Okänd" stod i samtalsloggen. Antagligen någon som ringt fel. Vi la oss för att somna om, men det ringde igen. I sitt sömndruckna tillstånd råkade Andreas trycka bort samtalet. Om det var viktigt ringer dom väl igen tänkte vi. Det var tyst. När vi nästan somnat igen ringer min telefon, "Okänd" står på displayen. Direkt börjar tankarna snurra, vad har hänt och vem har det hänt?

Jag: Hallå?
Okänd: Hej Sara, jag ringer från polisens sambandscentral, du bor på vaktbergsvägen 13a eller hur?
Jag: Jaa....
Polisen: Jo det är så att vi har två poliser som står och skulle behöva bli insläppta i porten, är det något du skulle kunna assistera oss med?
Jag: Jo...
Polisen: Dom är fullt uniformerade och står där nere just nu.
Jag: Jaha ja då går jag väl och öppnar då
Polisen: Tack så mycket!

Och visst stod det två uniformerade poliser utanför porten och ville in 02.55 på natten. När jag öppnat låsades jag vara oberörd och vände och gick upp till mig igen. Så fort jag stängt dörren tryckte jag ansiktet mot dörren och tittade ut ur titthålet som den nyfikna snokande kärring jag är. Jag bara måste få veta vem dom ska till! Dom gick upp till våningen över oss och jag hörde hur dom ringde på någon dörr. Efter en stund hörde jag fotsteg. Dom hade gått till "Hon där uppe" och "Polacken" som har lägenheten ovanför mig och Andreas, dom som alltid spelar så hög musik. Nu blev det helt plötsligt väldigt intressant. Vi gillar ju inte ritkigt dom av förklarliga skäl. Kutade in i sovrummet för att kolla efter polisbilen, dom lär ju inte ha gått hit. Ingen bil står parkerad som jag kan se. Men det kommer en sån där stor polisbil med skjutdörrar smygandes längs gatan. Den parkerar och ut kliver ytterligare 3 poliser, varav alla går upp till lägenheten ovanför. Jag som var så fruktansvärt trött är nu klarvaken! Även Andreas börjar bli nyfiken.

Vi hör hur dom pratar där uppe men inte vad dom säger. Efter en liten stund hör vi hur någon går i trappen igen. Är det över nu? Ner kommer "Hon där uppe" i sällskap av en polis. "Hon där uppe" visas in i polisbilen och dörrarna stängs. "Hon där uppe" verkar förhöras eller något liknande. 4 st är fortfarande kvar i lägenheten med "Polacken". Vad är det som egentligen händer? Konspirationsteorierna börjar diskuteras mellan mig och Andreas. Är han här illegalt? Misshandlas hon? Knark? Vad kan vara så allvarligt att man måste komma 5 poliser kl 3 på natten och knacka på. Andreas ligger fortfarande i sängen medan jag sitter och trycker bakom gardinen för att kunna se vad som hander. Så fort jag hör steg i trappen kutar jag ut till dörren och kollar titthålet. Efter en halvtimme ger jag upp och går och lägger mig, men kan inte somna. Jag bara måste få veta! Plötsligt hör jag massa fötter i trappen och sitter återigen klistrad bakom gardinen. Ut kommer 4 poliser och "Polacken". En av poliserna bär en campingryggsäck, ryggsäcken placeras i bagagen på polisbilen och "Polacken" sätts i baksätet. 3 av poliserna sätter sig i bilen och den fjärde promenerar bort längs gatan (var den femte var vet jag inte.) Bara någon minut senare åker dom och det är återigen tyst. Vad var det egentligen som hände? Får se om han dyker upp här igen eller om vi ska få njuta av vår egen musik resten av sommaren. Jag kommer hålla utkik kan jag lova!

Kommentarer
Postat av: Therese

men herregud va spännande!!!!

ja hade aldrig klarat att va sådär iskall när jag öppnat porten, ja hade aldrig slutat ställa frågor... hahahahaha

ååh hoppas du får reda på va de gällde!

2011-05-31 @ 12:52:30
URL: http://beejbi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0