5 dagar efter förlossning

Åh vad dålig jag har varit på att uppdatera er! Känns som jag inte gör annat än tröstar, ammar äter och sover. För att ni ska få en inblick i vad som hänt de senaste dagarna kan ni läsa Andreas blogg som han startade i samband med att värkarna kom igång. Han har haft lite mer tid över än vad jag haft. Nu har jag i alla fall fått koll på det här med att sitta upp och amma så nu kan jag göra sånt här samtidigt.

Jag är tröttare än tröttast och får inte sova på nätterna. Elvin (som vi äntligen har bestämt att han heter) har precis som i magen sin "vaken-period" från ca 21 och frammåt. Då bara vägrar han somna! Vi vyschar, gungar, vaggar, sjunger, ammar, you name it, inget hjälper. Första natten var han otröstlig och bara skrek, nu har vi i alla fall lyckat få honom lugn, men han somnar inte innan 02.00. Idag har han dessutom sovit flera timmar i stäck medan vi varit och gjort hörselscreening på sös. Han somna när vi åkte, sov hela undersökningen, hela promenaden och resan hem. Väl hemma fortsatte han att knoppa i 2 timmar till. Vi misstänker att natten inte kommer bli så kul...

Ammningen har det varit lite sisådär med. Elvin har greppat bröstvårtan lite snålt så jag har haft väldigt ont och fått några sår. Det har dock blivit bättre i och med att mjölkproduktionen kom i gång ordentligt. Nu är brösten istället ömma för att dom är så extremt fulla och svullna. Pamela Andersson släng dig i väggen, mina är på riktigt! Får inte längre plats i mina bh:ar, så efter screeningen idag tog vi en promenad till Ringen och köpte nya på HM. 

Andreas ska ha all beröm i världen för hur han tar hand om mig/oss. Han ser till att jag får mat får sova så mycket som möjligt och att det är något sånär städat här hemma. En riktig pärla! Älskar dig så otroligt mycket min kära.

Hur mår jag i övrigt? Andreas beskrev mig som sprängd anka, vilket var otroligt passande. Känner mig sjuk och febrig hela tiden. Jag har extremt ont i underlivet och kan inte riktigt röra mig som jag borde. Gå på to är något man hellst undviker... 10 kilo har i alla fall försvunnit sedan förlossningen och magen har dragit ihop sig rikigt bra, min navel är återigen en grop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0