Namngivning

Om 2 veckor är det dags, har vi (jag) planerat något? Nä! Börjar få smått panik, hur i hela fridens namn ska vi lägga upp det?
Eftersom ingen av oss är kristna så har vi kommit överens om att ha namngivning istället för dop. Men jag har inte den blekaste aning om vad vi ska göra. Andreas är ju måttligt intresserad av att hjälpa till, han säger mest "jag vet inte" när jag frågar vad han vill (som med det mesta). Jag vill ha det något så när formellt men inte för stelt. Det är ingen i familjen, varken i min eller Andreas, som är någon direkt talare vad jag vet i alla fall. Möjligtvis att det finns en som kan tänkas sjunga. Min bror kommer troligen att spela flöjt. 

Alla namngivningar jag hittat på nätet är för tjejer, det är halsband och blomsterkransar hit och dit. Var är alla grabbar? Får dom inga cermonier/kalas/fester för att fira sina namn? Vad gör man istället för att hälla vatten på huvudet?

Jag är så rädd att gästerna ska tycka att det är tråkigt. Jag vill inte att det ska kännas banalt och pinsamt. Jag är rädd att Andreas ska tycka jag är konstig med alla mina ideér... Han vill/behöver egentligen inte göra något alls. Hur kan det vara så svårt?
Och varför är det så svårt för folk att OSA?? Imorgon är sista dagen och en tredjedel av alla inbjudna har inte svarat... Ringer man runt och frågar??

Kommentarer
Postat av: Angela

Ska ni vara hemma och ha namngivningen eller har ni tänkt vara ute eller nån annanstans inne?

Nu valde jag att döpa Noa, men om jag hade kört på namngivning så hade jag bara haft "kalas" för att fira födelse och namn. man måste ju inte göra de så mycket större än så.

Och sen så länge ni känner er nöjda med hans dag så är det ju faktiskt skit samma vad andra tycker ;-)



Gällande folks rädsla för att osa så ja man gör som man känner. Antingen så räknar man blint med att dem som inte osat kommer inte och dyker dom upp i allafall så får man vara ärlig och säga som det är "trode inte ni skulle komma iom att ni inte osat" eller så ja.. då får man ringa runt och dubbelkolla skit trist men tyvärr så är detta inte unikt :-(

Stor kram hoppas att allt går bra vännen

2011-07-31 @ 12:27:06
URL: http://angiefunderar.com
Postat av: Maria

Hej! :)

Jadu, det där med osa är ju rätt jobbigt... man vet inte alltid hur man ska tolka det när man inte hör något.

Jag har varit på 2 namngivningar i hemmet och dom har haft ett bord med ett gulligt kort på själva barnet och information om namnet i en typ tavla... sen har det sjungits barnvisa eller dyl. faddrar har läst dikt.. nja ungefär så.. det har varit trevligt. Fika och lite blommor så blire ju kul.

Ses! Kramar!

2011-07-31 @ 21:05:34
Postat av: Marie

Har några som också ska ha namngivningsfest och de har funderat på samma sätt som du =)

En skulle ha en bok där alla gäster ska kunna skriva en liten kommentar till barnet. Sen skulle de ställa fram en bok om barnets första månader som man kan bläddra i.

Bara mat och "festen" är ju underhållning i sig. Det är ju som dop egentligen, enda skillnaden med dop är att man går till kyrkan först och häller vatten på huvudet =P



Hoppas allt kommer gå bra! Kram!

2011-08-01 @ 10:03:20
URL: http://ivantanpaliten.blogg.se/
Postat av: Angela

Jo men visst är det så att man tar åt sig, men de är väldigt dumt att göra det :-D

Gör det som känns bäst för dig/er för det är de som kommer att bli bäst i slutändan :-)

Stor kram

2011-08-02 @ 10:32:50
URL: http://angiefunderar.com
Postat av: Marie

Jaha, det visste jag inte! Tack för infon:) man vet inte så mycket som förstagångsförälder! Kan tänka mig att alla har sin åsikt också. Men tvn kan hon nog klara sig utan! Tack!:)

2011-08-04 @ 08:43:28
URL: http://ivantanpaliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0